משרד התחבורה ורכבת ישראל החלו בהנחת המסילות לחיבור נמל המפרץ. באחרונה החלה רכבת ישראל בהנחת המסילות החדשות שיהוו חיבורים רכבתיים אסטרטגיים לנמל המפרץ.
שיקו זנה, מנכ”ל רכבת ישראל: “מסילות אלה תאפשרנה עם סיום ביצועם גמישות תפעולית רבה, הן בהיבטי שינוע סחורות מנמלי הים החדשים, בדגש על תקופות מלחמה לצד משברים אחרים.
בשל המצב הביטחוני והקשיים המתעוררים כתוצאה ממנו, רכבת ישראל פועלת רבות לסייע לשותפיה העסקיים בדגש על קבלני הביצוע של הפרויקטים השונים.
מנהלי הרכבת נמצאים בקשר הדוק עם הקבלנים והספקים השונים, ומסייעים להם בהיבטים רבים כגון הקדמת תשלומים מנת להקל עליהם ועל הספקים השונים הדרושים לפרויקטים. בין ההקלות, מקדימה הרכבת תשלומי חשבונות ומקדמות כספיות ככל הנדרש ומתאפשר.
מיזם מסילת נמל המפרץ המבוצע על ידי חברת נמלי ישראל במסגרתו רכבת ישראל מבצעת את תשתיות המסילה העליונות לצד מערכות איתות ותקשורת, כולל מסילה נוספת שתאפשר שינוע רכבתי ישירות מהנמל ותתרום לשיפור מערך שינוע הסחורות הלאומי.
העבודות על המסילה, שנמצאות כרגע בשלבי ביצוע מתקדמים, כוללות 5.5 ק”מ מסילה שיצאו מגשר פז כחלק ממסילת החוף, עד לשער הכניסה לנמל המפרץ, כולל תחנה תפעולית, וכן עבודות על מערכות איתות ותקשורת הנדרשות לצורך החיבור המסילתי.
המיזם מתבצע בשלושה שלבים שונים. השלב הראשון כולל הקמת גשר מעל נחל סעדיה להנחה של 450 מטר מסילה, הקמת שלושה מפלגים, וכן מעבר תת קרקעי שנבנה מתחת לכביש 22. שלב זה, שכולל גם התקנת מערכות תקשורת, הושלם ונמצא בתהליך של מסירה לרכבת ישראל על ידי הקבלן.
השלב השני כולל הקמת גשר רכבת מעל נחל קישון ובימים אלו מתבצעות עבודות להקמת המבנה העליון של המסילה, בעוד הקמת המבנה התחתון של המסילה הושלם. השלב השלישי כולל הקמת מבנה שליטה ובקרה שהושלם כולל עבודות פיתוח, ונמצא גם הוא בשלבי מסירה ראשוניים לרכבת ישראל. אומדנו של הפרויקט הינו כ-100 מיליון שקלים והוא צפוי להסתיים בתחילת שנת 2025.